De kracht van een compliment

De kracht van een compliment

Heb jij weleens een compliment ontvangen van je baas of leidinggevende?

Hoe voelt het om een compliment te ontvangen?

Juist, je wordt er blij van. Onderzoek laat zien dat het krijgen van een compliment de aanmaak van dopamine stimuleert. Dit stofje draagt bij aan een gelukkig en positief gevoel.

Daarnaast laat je met het geven van een compliment zien, dat je iemand erkent en waardeert. Iets waar veel mensen behoefte aan hebben.

Wanneer je samenwerkt, zeker in de horeca, kan het soms zijn dat je elkaar sneller kritiek of feedback geeft, dan dat je elkaar complimenteert. Horeca is hard werken en je wilt het graag goed doen voor je gasten. Wanneer er dan dingen mis gaan geef je dit in het heetst van de strijd even snel door aan je collega, omdat het dan nog relevant is. Dit kan harder aankomen dan men denkt, zeker als er de rest van de tijd geen complimenten gegeven worden.

Natuurlijk geloof ik dat feedback en kritiek goed is voor je ontwikkeling. Je hebt dat nodig om beter te worden in wat je doet. Met als voorwaarde dat het op de juiste manier gebracht wordt, gezien het anders alleen maar averechts werkt.

Hetzelfde geld voor complimenten. Je hebt het nodig om beter te worden in wat je doet. Met als voorwaarde dat het op de juiste manier gebracht wordt. Ook complimenten kunnen averechts werken.

Zie jij het verschil tussen de volgende complimenten?

  1. Hey, lekker gewerkt vandaag!
  2. Hey, wat leuk dat je de gasten van tafel 12 zo goed geholpen hebt, je was snel, maakte een leuk praatje met ze en de gasten gingen met een glimlach de deur uit. Ga zo door!

Juist, compliment 2 is specifieker. Wanneer je een compliment geeft zoals compliment 1, kan dit averechts werken. Iemand weet niet wat hij/zij precies goed heeft gedaan. Iemand voelt zich niet gewaardeerd of erkent. Het is een leeg compliment. Goed bedoeld, dat zeker, alleen het heeft niet het effect dat je wenst.

Compliment 2 daarentegen geeft specifiek aan wat je waardeert aan diegene. Daarnaast zorgt het ervoor dat diegene concreet weet wat hij/zij goed doet. Dit zorgt ervoor dat deze persoon zich erkent voelt en gewaardeerd voelt voor de moeite die hij/zij steekt in het werk.

Wat is het resultaat van het geven van specifieke, oprechte complimenten?

Wanneer je specifieke, oprechte complimenten geeft dan:

  • Blijven de medewerkers hard werken en gaan ze zelfs nog harder werken omdat ze zich gewaardeerd voelen. 
  • De medewerkers weten wat jij belangrijk vindt en dragen dit uit naar hun collega’s en de gasten.
  • De medewerkers zitten beter in hun vel en voelen zich blijer. 

Deze 3 punten hebben allemaal een positief effect op de sfeer in het team. Wanneer de sfeer in het team goed zit, voelen de gasten dit ook aan. Dus het plezier in het team gaat omhoog en de ervaring van de gasten verbeterd.

Dus waar wacht je nog op? Geef die collega dat welgemeende compliment dat je al een tijdje in je hoofd hebt!

Ben jij leidinggevende of ondernemer en wil je meer weten over hoe je het beste uit je medewerkers kan halen? Graag ga ik het gesprek met je aan.

Reacties zijn gesloten.