Geen appeltaart in Alkmaar?
Vorige week waren we op pad in Alkmaar. We gingen restaurants langs om te ervaren hoe het gesteld was met de service. We begonnen bij restaurant 1 met een lekkere cappuccino. Ik wil bijna niet vertellen hoe de service hier ging.
We kwamen aan en werden niet begroet door de serveerster die naast ons een tafel schoon aan het maken was. Ik stapte op haar af met de vraag of we gewoon een plekje uit mochten zoeken. Ze reageerde vriendelijk dat dat kon en wij namen plaats. Al snel kwam er een dame om onze bestelling op te nemen. Het leek alsof ze weinig behoefte had om te praten want ze begroette ons met “goedemorgen” en wachtte af tot wij onze bestelling doorgaven. Geen vraag, geen interesse en geen oogcontact. Na een aantal minuten riep ze dat onze koffies eraan kwamen, althans, ik denk dat ze het over ons had want weer, geen oogcontact, en ze liep snel langs.
De koffietjes waren heerlijk. Ondertussen las ik de reviews van het restaurant. Heerlijk eten, slechte service. Soms las ik, heerlijk eten, vriendelijk en snel personeel. Tijdens het lezen hoorde ik de serveerster naar een andere tafel teruggeroepen worden, omdat de dames naast de koffie ook iets lekkers wilden bestellen, en de serveerster al weg was gelopen voordat ze dat door konden geven….
Horeca service challenge
Eenmaal afgerekend liepen we naar restaurant nummer 2, waar we op het volgende idee kwamen: de horeca service challenge. “Welk restaurant vraagt ons of we iets lekkers bij ons kopje koffie willen?” Nou, ik kan jullie vertellen, geen enkele. Er was 1 restaurant waar, toen we de koffie kregen, gelijk werd gevraagd of we er nog iets bij wilde bestellen, omdat ik met de kaart in mijn handen zat. Dit was bij restaurant 3. Deze had meerdere pluspunten tijdens ons bezoek en verdient dus ook een Pluim. Ze hadden een waterbak voor de hond, een glaasje water bij de cappuccino en een uitgebreide uitleg over het restaurant nadat we interesse toonden in de binnentuin.

Nadat we bij drie restaurants langs waren geweest voor een kopje koffie zonder taart, begonnen we trek te krijgen. We besloten nog even langs restaurant nummer 4 te gaan, waar we goed geholpen werden. De serveerster kwam nog extra langs om te vragen of we ook kwamen voor de lunch en we konden snel afrekenen. Het was prima service, niet bijzonder.
Restaurant nummer 5, gelegen aan het water, daar gingen we lunchen. 2 jonge dames stonden in de bediening. Vriendelijk en attent, dat is hoe ik de bediening zou beschrijven. Ze deden alles wat ze moesten doen, bestellingen opnemen, kaart langsbrengen, vragen of alles naar wens was, vriendelijk antwoord geven op mijn vragen. Het was een fijne ervaring, ik zou er alleen niet speciaal voor terug komen.
Bijverkoop
“Een extra artikel verkopen dat past bij het artikel dat de klant koopt.”

Wat gebeurt er wanneer je een appeltaartje bij de koffie verkoopt?
- Je biedt gastvrijheid, namelijk, meedenken met de gast.
- Je leert de gast kennen, waarvoor komen ze?
- Je creëert meer omzet.
- Andere gasten willen dit misschien ook bestellen wanneer ze het zien, dus, er is weer meer omzet.
- Wie weet komen ze terug, voor de appeltaart of voor het feit dat je met ze meedacht, dus, terugkerende gasten, dus, je creëert (meer) winst.
Bijverkoop, 1 vraag, met een groot effect.
Lekker biertje
We ronden de dag af bij restaurant nummer 6. We bestellen een Liefmans en een Heineken. Nou is mijn vraag aan jullie, werd ons gevraagd of we er bitterballen bij wilde? Of is dit een idee voor een volgende challenge: “Welk restaurant vraagt ons of we iets lekkers bij ons biertje willen?”

Email: trainer@learntoseeme.nl